Μεταφυσικές Αναζητήσεις
Στα κείμενα αυτά, ο συγγραφέας Δημήτριος Η. Μακρυγιάννης καταθέτει τις επιστημονικές και φιλοσοφικές απόψεις του για τα φυσικά ή μεταφυσικά ερωτήματα και προβλήματα, που αναδύονται σε κάθε σημαντική πρόοδο των επιστημών.

Σχετικά με την τελική κρίση των ψυχών, η σημερινή Δογματική δέχεται (σε πολύ γενικές γραμμές) τα εξής: Οι άνθρωποι ζουν μόνον μία φορά και μετά τον θάνατο οι ψυχές τους παραμένουν σε μια «μέση κατάσταση», αναμένοντας την τελική κρίση. Όταν αυτή θα γίνει, μετά την συντέλεια των πάντων, θα διαχωριστούν οι αγαθοί από τους πονηρούς, και οι πρώτοι θα πορευθούν στην αιώνια ζωή, ενώ οι δεύτεροι θα οδηγηθούν στην αιώνια κόλαση. Όλα αυτά βασίζονται κυρίως στο κείμενο του ευαγγελίου Ματθαίου 25, 31-46, το οποίο καταλήγει ως εξής: «και απελεύσονται ούτοι εις κόλασιν αιώνιον, οι δε δίκαιοι εις ζωήν αιώνιον».
Η άποψη αυτή, πέρα από τα άλλα μειονεκτήματά της, εμπεριέχει και την αντίφαση της αιώνιας τιμωρίας έναντι των πεπερασμένων αμαρτημάτων ενός ανθρώπου κατά την διάρκεια της ζωής του. Εξάλλου δεν είναι δυνατόν να γίνει απόλυτος διαχωρισμός των αγαθών ανθρώπων από τους πονηρούς, κυρίως μεταξύ εκείνων που διέπραξαν είτε μικρά αδικήματα είτε λίγες καλές πράξεις.
Για τους λόγους αυτούς οι Δυτικοί Θεολόγοι επινόησαν το λεγόμενο Καθαρτήριο, το οποίο θεωρείται πως είναι μια ενδιάμεση περιοχή ανάμεσα στον Παράδεισο και την Κόλαση. Έτσι, όσοι έχουν διαπράξει ελαφρά αμαρτήματα, μπορούν να απαλλαγούν από αυτά μέσα στο Καθαρτήριο και να ενταχθούν στις τάξεις των αγαθών ανθρώπων πηγαίνοντας στον Παράδεισο.
Κατ’ αρχάς, όλες οι θρησκείες αναγνωρίζουν δύο μόνον περιοχές στον Ουράνιο Κόσμο, την περιοχή των Αγαθών πνευμάτων και την περιοχή των Πονηρών πνευμάτων. Στον Χριστιανισμό υπάρχει ο Παράδεισος και η Κόλαση, στην Αρχαία Ελλάδα υπήρχαν τα Ηλύσια Πεδία και τα Τάρταρα κ.λπ. Σε καμία θρησκεία δεν αναγνωρίζεται κάποια ενδιάμεση περιοχή. Από τυπικής πλευράς, λοιπόν, η υπόθεση του Καθαρτηρίου δεν επιβεβαιώνεται ιστορικά.
Υπάρχει όμως και η ουσιαστική πλευρά, η οποία συνίσταται στην ανάγκη να καθαρίζονται οι ψυχοπνευματικές οντότητες από τα αμαρτήματα που έχουν διαπράξει. Και τούτο διότι η Χριστιανική διδασκαλία αποδέχεται την τελική σωτηρία όλων ανεξαιρέτως των ανθρώπων. Δηλαδή, δεν θα υπάρχει αιώνια κόλαση με την έννοια της ατελεύτητης τιμωρίας.
Ο Ιησούς Χριστός είπε: «Εάν εγώ υψωθώ εκ της γης, θα ελκύσω τους πάντες προς εμένα» (Ιωάν 12, 32). Στην φράση αυτή δεν αφήνεται καμία αμφιβολία για την σωτηρία όλων των ανθρώπων, μέσω της Σταυρικής θυσίας του Κυρίου. Άλλωστε, η εξουσία του Κακού δεν μπορεί να είναι ατελεύτητη, διότι τότε θα ήταν ισοδύναμη προς την εξουσία του Αγαθού. Οι μεγάλοι Πατέρες τονίζουν ότι κάποτε το Κακό θα παύσει ολοκληρωτικά να υφίσταται, διότι δεν υπήρχε στην αρχή της Δημιουργίας. Όπως, λοιπόν, το σκοτάδι δεν υφίσταται ουσιαστικά, αλλά εμφανίζεται όπου υπάρχει έλλειψη φωτός, έτσι και η κακία εμφανίζεται εκεί που υπάρχει έλλειψη αρετής. Και όπως το φως διαλύει το σκοτάδι, έτσι και η Αρετή κάποτε θα διαλύσει ολοκληρωτικά την Κακία.
Επομένως οι οντότητες που φεύγουν από τον υλικό κόσμο χωρίς να είναι τελείως καθαρές και αγνές, πρέπει με κάποιον τρόπο να καθαρίζονται. Το θέμα αυτό επιλύεται με την μετενσάρκωση. Δηλαδή, οι μη καθαρές ψυχές επανέρχονται στον υλικό κόσμο ως νέοι άνθρωποι, προκειμένου να απαλλαγούν από τα παλαιότερα αμαρτήματά τους, μέσω των δοκιμασιών της γήινης ζωής. Όπως γράφει ο Μ. Βασίλειος, ο κόσμος μας είναι «διδασκαλείον και παιδευτήριον των ανθρώπινων ψυχών (Εις την Εξαήμερον Α΄ 5).
Έτσι μπορούμε να ειπούμε ότι το Καθαρτήριο των ψυχών είναι ο Υλικός κόσμος. Εδώ υφιστάμεθα όλες τις δοκιμασίες, μέσω των οποίων καθαίρονται τα αμαρτήματά μας, τα οποία συνήθως δεν τα γνωρίζουμε, (διότι τα διαπράξαμε σε προηγούμενη διαβίωσή μας στη Γη), αλλά είναι καταγεγραμμένα στο υποσυνείδητο και μας βαραίνουν, έστω και χωρίς να το καταλαβαίνουμε, εμποδίζοντας την ψυχή να πετάξει προς τα πνευματικά ύψη. Η απαλλαγή μας από αυτά, σημαίνει την απελευθέρωση της ψυχής και την απόκτηση της αρχέγονης λαμπρότητος και μακαριότητος.
Βιβλιογραφία:
Ο Πνευματισμός και ο Σύγχρονος Άνθρωπος
www.dmakrygiannis.gr
www.divinelight.org.gr