Μεταφυσικές Αναζητήσεις
Τα μεταφυσικά προβλήματα απασχολούν σχεδόν όλους τους ανθρώπους. Γι’ αυτό παρουσιάζεται αυτή η σειρά των κειμένων, μέσα από τα οποία θα δοθούν με απλό και κατανοητό τρόπο, απαντήσεις σε όλα τα μεταφυσικά θέματα και ερωτήματα. η Μεταφυσική. Είναι η άλλη πλευρά της φυσικής πραγματικότητας. Όπως ένα νόμισμα έχει δύο όψεις, έτσι υπάρχουν και δύο υποστάσεις όλων των πραγμάτων, η φυσική και η μεταφυσική.
Η λέξη «άγχος» έχει γίνει του συρμού. Υπάρχουν, όμως, δύο διαφορετικές κατηγορίες άγχους, δηλ. το πνευματικό και το ψυχικό άγχος.
Το πνευματικό άγχος στον άνθρωπο προέρχεται από την συσκότιση του πνεύματός του, λόγω των προβλημάτων της ζωής, ή από τις λανθασμένες γνώσεις που αποκτά.
Μια δυσχερής κατάσταση αποκαλείται «αγχώδης» διότι ο άνθρωπος εμπλέκεται στις δυσκολίες της καθημερινότητας, μη γνωρίζοντας πώς να ενεργήσει ή πού να στραφεί για τη λύση των προβλημάτων του. Οι καταστάσεις αυτές του προκαλούν σύγχυση και καταλαμβάνεται από άγχος. Όλα αυτά όμως δεν έχουν σχέση με το ψυχικό άγχος.
Τον ορισμό του ψυχικού άγχους τον έχει δώσει ο Αριστοτέλης: Είναι «η επαναστατική ενέργεια της συνείδησης». Δηλαδή, η συνείδηση δεν ανέχεται οποιαδήποτε κακή ενέργεια του ανθρώπου, είτε με τα λόγια είτε με τις πράξεις του, όπως συκοφαντίες, ύβρεις, κλοπές κ.λπ. Γι’ αυτό αντιδρά, πιέζοντας το πνεύμα να επανέλθει στη σωστή πορεία του.
Η συνείδηση είναι μέρος της λειτουργίας της ψυχής. Άρα, με άλλα λόγια, το ψυχικό άγχος είναι η αντανάκλαση του βάρους της ψυχής επάνω στο πνεύμα.
Στη γήινη ζωή, το ψυχικό άγχος μετριάζεται προσωρινά από την ύλη, με τις απολαύσεις, τις διασκεδάσεις κ.λπ. Έτσι καταπιέζεται η συνείδηση, οπότε ο άνθρωπος, πιστεύοντας πως ισορροπεί, συνεχίζει την λανθασμένη πορεία του. Όμως η ύλη δεν μπορεί να εξουδετερώσει το άγχος. Και όταν αυτός ο άνθρωπος βρεθεί στην Ουράνια ζωή, όπου δεν υπάρχει ύλη, τότε το άγχος θα του είναι καταπιεστικό και αφόρητο, ως τιμωρία των σφαλμάτων του, και δεν θα είναι εύκολο να απαλλαγεί από αυτό. Διότι μετά τον θάνατο απελευθερώνεται η συνείδηση και ο άνθρωπος αντιλαμβάνεται τα λάθη του, αλλά δεν μπορεί πλέον να τα επανορθώσει.
Το ψυχικό άγχος εξαλείφεται μόνον όταν ο άνθρωπος επανορθώσει όσα διέπραξε σε βάρος των άλλων. Κάποτε είναι αρκετό το να ζητήσει συγνώμη. Πολλές φορές, όμως, ένας άνθρωπος δεν γνωρίζει από πού προέρχεται το άγχος που αισθάνεται, διότι δεν θυμάται ποια λάθος ενέργεια του πνεύματός του το προκάλεσε. Στις περιπτώσεις αυτές, για να απαλλαγεί από το άγχος υπάρχει η ακόλουθη προσευχή, την οποία υπαγόρευσε από τον Πνευματικό Κόσμο ο Διδάσκαλος Ωριγένης:
«Συ, Παντοδύναμε Θεέ,
προστάτη και φωτοδότα μου
με ευλάβειαν δέομαι όπως,
δια της παρακλήσεώς μου
εξαλείψεις εξ εμού το άγχος,
που πιέζει την πνοήν μου
και συσκοτίζει το πνεύμα μου.
Συ, Υπέρτατον Φως της Ζωής,
Η Αγάπη σου ας με απαλλάξει
Από το οχληρόν τούτο βάρος. Αμήν».
(ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Η προσευχή αυτή είναι δημοσιευμένη στο βιβλίο «Κείμενα Πνευματικού Φωτισμού», τόμος 6ος, σελ. 323. Εκδόσεις: Πνευματιστικός Όμιλος Αθηνών «Το Θείον Φως»).
Μετά την προσευχή θα ηρεμήσει το πνεύμα, αλλά οφείλει να συμμορφώνεται με τις εκάστοτε επιταγές της συνείδησης, ώστε να μην επαναλάβει παρόμοια σφάλματα.
Διευκρινίζεται ότι το άγχος δεν είναι παραφροσύνη, αλλά είναι κάτι μεταξύ παραφροσύνης και λογικής πάλης. Δεν θεωρείται σαν μικρόβιο της εποχής, αλλά είναι «φρούτον». Παρομοιάζεται με τους λωτούς της Μυθολογίας, διότι όποιος γεύεται αυτό το φρούτο, λησμονεί τα πάντα, ακόμα και την οικογένειά του.
Όμως το άγχος, εκτός από ατομικό του κάθε ανθρώπου, έχει γίνει κοινότυπο και παγκόσμιο. Με την σημερινή τεχνολογική πρόοδο, τη συντόμευση των αποστάσεων, και γενικά με την παγκοσμιοποίηση των επικοινωνιών και των συναλλαγών, έχουν αλλάξει και οι σχέσεις μεταξύ των ανθρώπων. Τα υλικά αγαθά είναι τόσο άφθονα, ώστε όλοι θα μπορούσαν να εργάζονται και να ζουν άνετα ως αδελφοί, εάν δεν υπήρχε ο εγωισμός, η πλεονεξία και η φιλοδοξία της κυριαρχίας. Όλα αυτά οδηγούν στην τεχνητή στέρηση της αληθινής πίστης προς την Αρχή των Πάντων, λόγω της οποίας το παγκόσμιο άγχος έχει επεκταθεί ανεξέλεγκτα.
Πώς θα απαλλαγεί η ανθρωπότητα από αυτό; Πρόκειται για ένα σοβαρό πρόβλημα, στο οποίο δεν μπορούμε να απαντήσουμε. Φαίνεται όμως, πως τα δεινά της ανθρωπότητας είναι ακόμη πολλά, ώστε δια του πόνου να λυτρωθεί ο άνθρωπος και να εκκαθαριστεί η ατμόσφαιρα από τα μιάσματα του κακού.
Βιβλιογραφία:
Ο Πνευματισμός και ο Σύγχρονος Άνθρωπος