Μεταφυσικές Αναζητήσεις
Στα κείμενα αυτά, ο συγγραφέας Δημήτριος Η. Μακρυγιάννης καταθέτει τις επιστημονικές και φιλοσοφικές απόψεις του για τα φυσικά ή μεταφυσικά ερωτήματα και προβλήματα, που αναδύονται σε κάθε σημαντική πρόοδο των επιστημών.

Στα δύο προηγούμενα κείμενα μας (αρ.12 & 13) αναφερθήκαμε στις ψυχές των φυτών και των ζώων, με αφορμή ένα έργο περί του πνευματισμού, προερχόμενο από τον εκκλησιαστικό χώρο. Για την ολοκλήρωση αυτού του θέματος θα ασχοληθούμε πάλι με τις ψυχές των ανθρώπων, διευκρινίζοντας κάποια ιδιαίτερα σημεία.
Όπως είναι γνωστό, ο άνθρωπος δημιουργήθηκε «κατ’ εικόνα και ομοίωσιν» του Θεού. Αυτό σημαίνει ότι οι ανθρώπινες ψυχές διαφέρουν ουσιαστικά από εκείνες των φυτών και των ζώων, διότι εμπεριέχουν κάποιο ιδιαίτερο στοιχείο, το οποίο τις καθιστά ανώτερες θείες υπάρξεις. Και το στοιχείο αυτό είναι εκείνο που οι Ουράνιοι Διδάσκαλοι έχουν αποκαλέσει «μυστική αποθήκη», η οποία εμπεριέχει τον σπινθήρα του Θεού. Άρα, μόνον ο άνθρωπος είναι όμοιος προς τον Θεόν, έχοντας την δυνατότητα να εξελιχθεί μέχρι τα ανώτερα επίπεδα της Δημιουργίας.
Δεν έχουν δοθεί περισσότερες εξηγήσεις, για το τι ακριβώς είναι αυτή η «μυστική αποθήκη». Θεωρητικά μπορούμε να ειπούμε, ότι αποτελεί ένα «κύτταρο» της Θείας Ουσίας, ενώ όλες οι άλλες ψυχές δεν είναι ολοκληρωμένα «κύτταρα», αλλά προέρχονται από την Θεία Ενέργεια, ανάλογα με τις διαβαθμίσεις του κάθε όντος. Δηλαδή, όπως το κύτταρο ενός οργανισμού περιέχει καταγεγραμμένα σε μικρογραφία (στο DNA) τα χαρακτηριστικά ολόκληρου του οργανισμού, έτσι και οι ανθρώπινες ψυχές περιέχουν σε μικρογραφία τα χαρακτηριστικά του Θεού.
Επαναλαμβάνουμε, λοιπόν, ότι δεν είναι δυνατόν τα ζώα να γίνουν άνθρωποι, μέσα από την εξέλιξή τους, ούτε και οι άνθρωποι να μεταμορφωθούν σε ζώα.
Τα όσα αναφέραμε για τις ψυχές, δίνουν την απάντηση και σε ένα άλλο θέμα που απασχολεί την επιστήμη, δηλ. την λεγόμενη κλωνοποίηση. Έτσι ονομάστηκε η προσπάθεια δημιουργίας πολλών όμοιων οργανισμών από το γενετικό υλικό ενός οργανισμού. Οι προσπάθειες αυτές φαίνεται πως απέτυχαν και συνεχίζουν να αποτυγχάνουν. Τα παρεμφερή πειράματα δεν υπάγονται στην πραγματική έννοια της κλωνοποίησης. Θεωρητικά όμως το θέμα εξακολουθεί να υφίσταται και να συζητείται.
Ας υποθέσουμε, ότι με την κλωνοποίηση κατασκευάζεται ένας ολοκληρωμένος τέλειος νέος οργανισμός, ακριβώς όμοιος με εκείνον από τον οποίον προέρχεται το γενετικό υλικό του DNA. Ο οργανισμός αυτός, θα είναι μεν ταυτόσημος από την υλική πλευρά (του σώματος), αλλά θα παραμένει αδρανής και ακίνητος, διότι δεν θα εμπεριέχει και το στοιχείο της κινήσεως, την ψυχή. Η ψυχή του αρχικού οργανισμού δεν κλωνοποιείται, διότι ως Θεία Ουσία είναι εντελώς άσχετη προς την ύλη του σώματος.
Οι άνθρωποι διαφέρουν από όλα τα άλλα όντα της Δημιουργίας, διότι διαθέτουν και το στοιχείο του πνεύματος. Η θεία ψυχή και το λογικό πνεύμα είναι αρρήκτως συνδεδεμένα και αποτελούν την ψυχοπνευματική οντότητα. Λόγω αυτής της σύνδεσης μερικοί πιστεύουν ότι το πνεύμα και η ψυχή είναι διαφορετικά ονόματα του ιδίου στοιχείου. Κάτι τέτοιο δεν μπορεί να συμβαίνει. Εκείνοι που έδωσαν τα διαφορετικά ονόματα, γνώριζαν ότι πρόκειται για δύο διαφορετικά στοιχεία της ανθρώπινης οντότητος. (Μερικές εξηγήσεις έχουν δοθεί στα κείμενα αρ. 3-4).
Ένα άλλο πρόβλημα είναι ο χρόνος δημιουργίας των ανθρώπινων ψυχών. Συνήθως γίνεται δεκτό (όπως και στο έργο που αναφέραμε), ότι οι ψυχές δεν προϋπάρχουν, αλλά με κάθε νέα οντότητα δημιουργείται υπό του Θεού μία νέα ψυχή. Στο έργο αυτό λέγεται ότι ο Θεός «διαχωρίζει και τας ιδιαιτέρας πνευματικάς-ψυχικάς διακρίσεις και διαβαθμίσεις ημών, τας ιδιοφυΐας δηλαδή και τας μεγαλοφυΐάς, ως και τας διαφόρους καλλιτεχνικάς και τας λοιπάς κλίσεις, με απόλυτη δικαιοσύνη…».
Με την άποψη αυτή, όμως, ανακύπτουν πολλά προβλήματα, διότι οι άνθρωποι δεν είναι πλέον οι ίδιοι υπεύθυνοι για τις ικανότητες και τις κλίσεις τους, αφού έτσι δημιουργήθηκαν. Μπορεί ο συγγραφέας να μιλάει για απόλυτη δικαιοσύνη, αρμονία και τελειότητα, αλλά είναι προφανές ότι αυτή η άνιση κατανομή και οι διαφοροποιήσεις των διακρίσεων, θα μπορούσαν να προκαλέσουν πλείστες αντιρρήσεις. Τι γίνεται όμως με τις οντότητες που αποθνήσκουν σε νηπιακή ηλικία ή δεν γεννιούνται καθόλου;
Οι Ουράνιοι Διδάσκαλοι έχουν διευκρινίσει ότι οι ψυχές δημιουργήθηκαν υπό του Θεού όλες μαζί, κατά την αρχή της Δημιουργίας, πριν από την εμφάνιση του υλικού κόσμου. Αυτές είναι άπειρες στον αριθμό και δεν δημιουργούνται νέες ψυχές. Αυτές επανέρχονται διαδοχικά στη Γη με την μετενσάρκωση, μέχρι να τελειοποιηθούν. Διότι υπάρχουν ψυχοπνευματικές οντότητες οι οποίες ακόμη δεν έχουν γνωρίσει τον υλικό κόσμο.
Βιβλιογραφία:
Ο Πνευματισμός και ο Σύγχρονος Άνθρωπος
www.dmakrygiannis.gr
www.divinelight.org.gr