Εκδοθέντα Βιβλία

Η γνησιότητα των έργων του Διονυσίου Αρεοπαγίτη - 306 σελ.
Ὁ Διονύσιος Ἀρεοπαγίτης εἶναι µία ἀπό τίς πιό ἀµφιλεγόµενες προσωπικότητες τῆς παγκόσµιας Ἱστορίας. Τήν αἰτία γι’ αὐτό ἀπετέλεσαν τά ἐπ’ ὀνόµατί του φερόµενα συγγράµµατα, τά ὁποῖα εἶχαν κατά καιρούς διαφορετική ἀντιµετώπιση.
Ὁ Διονύσιος προσῆλθε στόν Χριστιανισµό µετά τήν ὁµιλία τοῦ ἀποστόλου Παύλου στόν Ἄρειο Πάγο. Ἡ παράδοση τόν θέλει νά συνεχίζει τήν ἀποστολική του δραστηριότητα µέ ἔνθεο ζῆλο στίς περιοχές τῆς Γαλλίας καί τῆς Γερµανίας, µέχρι τήν τελική ἐγκατάστασή του στήν πολίχνη τῶν Παρισίων, ὅπου καί ὑπέστη µαρτυρικό θάνατο δι’ ἀποκεφαλισµοῦ.
Παράλληλα µέ τό ἔργο τῆς διαφωτίσεως τῶν εὐρωπαϊκῶν λαῶν, συνέγραψε δώδεκα περίπου συγγράµµατα θεολογικοῦ περιεχοµένου, ἐκ τῶν ὁποίων σώζονται τέσσερα. Τά ἔργα αὐτά, ἀναφέρθηκαν δηµόσια γιά πρώτη φορά σέ µιά διάσκεψη µεταξύ Ὀρθοδόξων καί Μονοφυσιτῶν στήν Κωνσταντινούπολη τό ἔτος 532. Ἔκτοτε γνωστοποιήθηκαν εὐρύτερα τά παραπάνω τέσσερα ἔργα, πού σώζονται µέχρι σήµερα.
Τήν ἐποχή ἐκείνη πού ἀπεκαλύφθησαν, ὑπῆρξαν κάποιες ἀντιδράσεις γιά τή γνησιότητά τους. Γρήγορα ὅµως οἱ ἀντιδράσεις αὐτές ἐξουδετερώθηκαν. Ἀπό τότε καί καθ’ ὅλη τή διάρκεια τῆς Βυζαντινῆς ἐποχῆς, δέν ἐκφράστηκε οὔτε ἡ παραµικρή ἀµφισβήτηση.
Ὅλοι δέ οἱ Βυζαντινοί θεολόγοι, ἰδιαίτερα οἱ µυστικοί καί οἱ ἡσυχαστές, κάνουν συχνότατες ἀναφορές στόν Διονύσιο καί στά ἔργα του. Ἐξ ἴσου σηµαντική θέση κατέλαβε ὁ Διονύσιος καί στήν ἀνάπτυξη τῆς θεολογίας τῆς Δύσεως.
Ἀπό τόν ΙΕ αἰώνα, ὅµως, ἄρχισαν νά διατυπώνονται στή Δύση κάποιες νέες ἀµφισβητήσεις γιά τή γνησιότητα τῶν Ἀρεοπαγιτικῶν συγγραµµάτων, οἱ ὁποῖες ἀπό τά µέσα τοῦ 19ου αἰώνα κατέληξαν στήν ἐπικράτηση τῆς ἀντίθετης ἀπόψεως. Δηλαδή, ὅτι τά ἐπ’ ὀνόµατι τοῦ Διονυσίου Ἀρεοπαγίτου φερόµενα συγγράµµατα δέν ἀνήκουν σ’ αὐτόν, ἀλλά γράφτηκαν κατά τό δεύτερο ἥµισυ τοῦ Ε΄ αἰώνα, ἀπό ἕναν ἄγνωστο συγγραφέα, στόν ὁποῖο ἔδωσαν τό συµβατικό ὄνοµα Ψευδο-Διονύσιος.
Ἡ ἀντίφαση µεταξύ τῶν δύο διαµετρικά ἀντίθετων ἀπόψεων γιά τόν Διονύσιο, δέν µπορεῖ παρά νά προβληµατίσει σοβαρά κάθε σκεπτόµενο ἄνθρωπο. Δέν ἐξηγεῖται πῶς µπορεῖ νά εἶναι τοποθετηµένος γιά δέκα τουλάχιστον αἰῶνες στήν κορυφή τῆς Χριστιανικῆς µυστικῆς θεολογίας, καί κατόπιν νά ἐκπίπτει ἀπό τό ὑψηλό βάθρο του, σάν ἀκούσιος σφετεριστής µιᾶς δόξας πού δέν τοῦ ἀνῆκε.
Ἡ συστηµατική διερεύνηση ὅλων τῶν συναφῶν θεµάτων µᾶς ὁδήγησε στή συγγραφή τοῦ παρόντος βιβλίου, τοῦ ὁποίου κύριο θέµα εἶναι ἡ ἀπόδειξη τῆς γνησιότητος τῶν Ἀρεοπαγιτικῶν συγγραµµάτων, δηλαδή ὅτι αὐτά γράφτηκαν πράγµατι ἀπό τόν Διονύσιο Ἀρεοπαγίτη κατά τόν Α΄ αἰώνα.
Τό βιβλίο χωρίζεται σέ τρία Κεφάλαια:
Στό Πρῶτο Κεφάλαιο ἐξετάζονται τά ὑπάρχοντα βιογραφικά στοιχεῖα γιά τόν Διονύσιο Ἀρεοπαγίτη, µέ διαχωρισµό τῶν ἐπίσηµων ἱστορικῶν πηγῶν ἀπό τά µαρτυρολόγια. Ἰδιαίτερη σηµασία δίδεται σέ δύο γεγονότα πού περιγράφει ὁ ἴδιος ὁ Διονύσιος, ἤτοι τό σκότος κατά τή Σταύρωση τοῦ Κυρίου, πού τό παρακολούθησε εὑρισκόµενος στήν Ἡλιούπολη τῆς Αἰγύπτου, καθώς καί ἡ µεγαλοπρεπής ἐµφάνιση τοῦ Κυρίου κατά τήν Κοίµηση τῆς Θεοτόκου. Ἐξετάζεται ἐπίσης ἀναλυτικά τό περιεχόµενο τῶν γνωστῶν ἔργων τοῦ Διονύσιου, καθώς καί τῶν ἀγνώστων ἔργων του, βάσει τῶν ἀναφορῶν πού κάνει ὁ ἴδιος στά προηγούµενα.
Στό Δεύτερο Κεφάλαιο, τό ἐκτενέστερο, παρέχονται ὅλες οἱ ἀποδείξεις γιά τή γνησιότητα τῶν ἔργων τοῦ Διονύσιου. Κατ’ ἀρχήν ἐκτίθενται τά στοιχεῖα τῆς ἱστορικῆς ἐξελίξεως τοῦ θέµατος, ἀπό τήν ἀρχαία ἐποχή µέχρι σήµερα. Κατόπιν ἀνασκευάζονται λεπτοµερῶς, καί µέ πλήρη φιλολογική καί θεολογική τεκµηρίωση, ὅλα τά ἐπιχειρήµατα πού προβάλλονται ἐκ µέρους τῶν ἀρνουµένων ἤ ἀµφισβητούντων τή γνησιότητα τῶν ἔργων. Καί τέλος προσάγονται νέα συµπληρωµατικά στοιχεῖα, πού ἐνισχύουν καί ἐπιβεβαιώνουν τίς θέσεις µας.
Στό Τρίτο Κεφάλαιο ἐξετάζονται τά Λόγια. Ὁ Διονύσιος ἀποκαλεῖ «Λόγια» ὅλα τά κείµενα τῆς Παλαιᾶς καί τῆς Καινῆς Διαθήκης. Ὑπῆρχε ὅµως καί τό ἰδιαίτερο «Βιβλίο τῶν Λογίων», τό ὁποῖο κατά τούς εἰδικούς ἐρευνητές ἀπετέλεσε τήν κυριώτερη πηγή τῶν συνοπτικῶν εὐαγγελίων. Στά Διονυσιακά ἔργα ἀναφέρονται ἀρκετά «Λόγια», τά ὁποῖα εἴτε δέν ὑπάρχουν καθόλου στό σηµερινό κείµενο τῆς Καινῆς Διαθήκης, εἴτε παρουσιάζουν σηµαντικές διαφορές ἀπό τά ἀντίστοιχα ἐδάφιά της.
Ἡ γλωσσική µορφή τοῦ βιβλίου εἶναι µικτή, ὀφειλόµενη ἀφενός στήν ἰδιαιτερότητα τοῦ θέµατος καί ἀφετέρου στά πολλά µεταφρασµένα ἀρχαῖα χωρία, πού προσπαθήσαµε νά ἀποδώσουµε µέ ἀκρίβεια τό νόηµά τους. Ὡς πρός τό θέµα αὐτό ζητᾶµε τήν κατανόηση τῶν ἀναγνωστῶν.
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο Α: Ο Διονύσιος Αρεοπαγίτης (Βιογραφία-Συγγράματα)
- Κεφάλαιο B: Η γνησιότητα των έργων του Διονυσίου
-
Μέρος Ι: Η ιστορική εξέλιξη του θέματος
Μέρος ΙΙ: Ανασκευή των επιχειρημάτων κατά της γνησιότητος
Μέρος ΙΙΙ: Συμπληρωματικές αποδείξεις της γνησιότητος - Κεφάλαιο Γ: Τα "Λόγια"