Εκδοθέντα Βιβλία

Η Αποκατάσταση του Ωριγένη - 340 σελ.

ISBN:  978-960-7874-16-0
Εκδόσεις: ΠΝΕΥΜΑΤΙΣΤΙΚΟΣ ΟΜΙΛΟΣ ΑΘΗΝΩΝ “ΤΟ ΘΕΙΟΝ ΦΩΣ”  –  Αθήνα 2008

 Η α­φε­τη­ρί­α της συγ­γρα­φής αυ­τού του βι­βλί­ου υ­πήρ­ξε η δι­α­πί­στω­ση ό­τι ε­νώ ο Ω­ρι­γέ­νης πέ­θα­νε το έ­τος 253, η κα­τα­δί­κη του έ­λα­βε χώ­ρα α­κρι­βώς τρεις αι­ώ­νες αρ­γό­τε­ρα, ή­τοι το 553 κα­τά την Ε΄ οι­κου­με­νι­κή σύ­νο­δο. Α­να­ρω­τη­θή­κα­με, λοι­πόν: Πού ο­φεί­λε­ται η τό­σο με­γά­λη κα­θυ­στέ­ρη­ση; Τι συ­νέ­βη στο εν­δι­ά­με­σο δι­ά­στη­μα; Για­τί οι με­γά­λοι Πα­τέ­ρες της Εκ­κλη­σί­ας δεν φρόν­τι­σαν να α­ναι­ρέ­σουν ε­νω­ρί­τε­ρα τις α­πό­ψεις που θε­ω­ρή­θη­καν και μέ­χρι σή­με­ρα θε­ω­ρούν­ται αν­τί­θε­τες προς την χρι­στι­α­νι­κή δι­δα­σκα­λί­α;

     Η προ­σπά­θεια για δι­α­λεύ­καν­ση αυ­τών των α­πο­ρι­ών ο­δή­γη­σε τον συγγραφέα στην πιο ε­πι­στα­μέ­νη δι­ε­ρεύ­νη­ση του ζη­τή­μα­τος, χω­ρίς να α­πο­σκο­πεί στη συγ­γρα­φή ει­δι­κού έρ­γου. Ό­μως, κα­θώς προ­χω­ρού­σε η έ­ρευ­να, δι­α­πι­στω­νό­ταν συ­νε­χώς ό­τι τα προ­βλή­μα­τα σχε­τι­κά με τον Ω­ρι­γέ­νη ή­σαν πο­λύ πε­ρισ­σό­τε­ρο πε­ρί­πλο­κα α­πό ό,τι φαι­νό­ταν εκ πρώ­της ό­ψε­ως. Η αρ­χι­κή δια­πί­στω­ση ή­ταν α­πλώς η ά­κρη του νή­μα­τος ε­νός κου­βα­ριού ε­ξαι­ρε­τι­κά μπερ­δε­μέ­νου, το ο­ποί­ο σι­γά–σι­γά και προ­σε­κτι­κά αρ­χί­σα­με να ξεμ­περ­δεύ­ου­με.

     Η ερ­γα­σί­α μας α­να­πτύσ­σε­ται στα­δια­κά σε τέσ­σε­ρες χρο­νι­κές πε­ρι­ό­δους. Αυ­τές εί­ναι:

     Πρώ­τη πε­ρί­ο­δος. Η διά­ρκεια της γή­ι­νης ζω­ής του Ω­ρι­γέ­νη, με τις πο­λύ­πλευ­ρες δρα­στη­ρι­ό­τη­τές του, αλ­λά και τις αν­τι­δρά­σεις εκ μέ­ρους ο­ρι­σμέ­νων α­τό­μων.

 

 

Ι­δι­αι­τέ­ρως δε ε­ξε­τά­ζον­ται ό­σα θέ­μα­τα της δι­δα­σκα­λί­ας του α­πε­τέ­λε­σαν ση­μεί­α συγ­κρού­σε­ων και αν­τι­πα­ρα­θέ­σε­ων. (Κε­φά­λαι­α 1 και 3).

     Δεύ­τε­ρη πε­ρί­ο­δος. Η διά­ρκεια α­πό του θα­νά­του του μέ­χρι την ε­πο­χή της Ε  οἰ­κου­με­νι­κῆς συ­νό­δου. Κα­τ’ αυ­τήν α­νε­δεί­χθη­σαν οι με­γά­λοι θαυ­μα­στές και οι ο­λί­γοι σχε­τι­κώς κα­τή­γο­ροι του Ω­ρι­γέ­νη. (Κε­φά­λαι­ο 2).

     Τρί­τη πε­ρί­ο­δος. Η σύν­το­μη διά­ρκεια της Ε΄ οι­κου­με­νι­κής συ­νό­δου, με τα προ­η­γη­θέν­τα και τα ε­πα­κο­λου­θή­σαν­τα γε­γο­νό­τα. Πρό­κει­ται για την πιο κρί­σι­μη πε­ρί­ο­δο, η ο­ποί­α εν εί­δει ε­στί­ας συγ­κεν­τρω­τι­κού φα­κού συμ­πυ­κνώ­νει σε ε­λά­χι­στο χώ­ρο και χρό­νο ό­λες τις τά­σεις των προ­η­γου­μέ­νων αι­ώ­νων, για να τις α­φή­σει κα­τό­πιν να α­να­πτυ­χθούν υ­πό νέ­ες με­ταλ­λαγ­μέ­νες μορ­φές στους ε­πό­με­νους αι­ώ­νες. (Κε­φά­λαι­α 4 και 5).

     Τέ­ταρ­τη πε­ρί­ο­δος. Η ε­κτει­νό­με­νη α­πό ε­κεί­νη την ε­πο­χή μέ­χρι σή­με­ρα. Πα­ρου­σιά­ζει δύ­ο σα­φώς δι­α­κε­κρι­μέ­νες φά­σεις, ή­τοι την α­πόρ­ρι­ψη του Ω­ρι­γέ­νη σε ο­λό­κλη­ρη την Βυ­ζαν­τι­νή ε­πο­χή, έ­νε­κα της κα­τα­δί­κης του, και την α­να­γνώ­ρι­ση της με­γά­λης θε­ο­λο­γι­κής του α­ξί­ας κα­τά τους δύ­ο τε­λευ­ταί­ους αι­ώ­νες. (Κε­φά­λαι­ο 6).

     Στην κρί­σι­μη Τρί­τη πε­ρί­ο­δο συμ­πλέ­κε­ται και έ­να άλ­λο θέ­μα, γνω­στό με την ο­νο­μα­σί­α «Τρί­α Κε­φά­λαι­α», το ο­ποί­ο δεν έ­χει καμ­μί­α σχέ­ση με τα ζη­τή­μα­τα του ω­ρι­γε­νι­σμού και των ω­ρι­γε­νι­στι­κών ε­ρί­δων. Η ι­δι­αί­τε­ρη α­νά­πτυ­ξή του στο πα­ρόν βι­βλί­ο ο­φεί­λε­ται στο γε­γο­νός ό­τι α­πε­τέ­λε­σε το α­πο­κλει­στι­κό θέ­μα συγ­κλή­σε­ως της Ε΄ οι­κου­με­νι­κής συ­νό­δου. Θε­λή­σα­με λοι­πόν να α­πο­δεί­ξου­με με κά­θε δυ­να­τή ι­στο­ρι­κή λε­πτο­μέ­ρεια, ό­τι η σύ­νο­δος αυ­τή συγ­κλή­θη­κε για να κα­τα­δι­κά­σει μό­νον τα Τρί­α Κε­φά­λαι­α. Το ζή­τη­μα του Ω­ρι­γέ­νη και της δι­δα­σκα­λί­ας του α­να­κι­νή­θη­κε ε­πι­σή­μως με­τά την λή­ξη της, η δε α­πό­φα­ση της κα­τα­δί­κης ε­λή­φθη με­τα­συ­νο­δι­κώς. Δί­δε­ται έ­τσι η πλή­ρως τεκ­μη­ρι­ω­μέ­νη α­πάν­τη­ση στο ά­λυ­το μέ­χρι σή­με­ρα πρό­βλη­μα, πε­ρί του ε­άν και πό­τε η εν λό­γω σύ­νο­δος α­σχο­λή­θη­κε η ό­χι με τον Ω­ρι­γέ­νη.

     Ό­λα τα συ­να­φή προς το θέ­μα αρ­χαί­α κεί­με­να πα­ρα­τί­θεν­ται αυ­τού­σια, (βά­σει των εκ­δό­σε­ων α­πό τις ο­ποί­ες ε­λή­φθη­σαν), δι­ό­τι με την α­κρι­βο­λο­γί­α τους α­πο­δί­δουν σα­φέ­στε­ρα τις λε­πτο­μέ­ρει­ες των γε­γο­νό­των και των εν­νοι­ών.

     Πι­στεύ­ου­με ό­τι η πα­ρού­σα ερ­γα­σί­α, ό­χι μό­νον ε­πι­λύ­ει πλεί­στα προ­βλή­μα­τα, αλ­λά ξε­κα­θα­ρί­ζει το πνευ­μα­τι­κό το­πί­ο και α­νοί­γει νέ­ους ο­ρί­ζον­τες για την βα­θύ­τε­ρη και ου­σι­α­στι­κώ­τε­ρη με­λέ­τη της ζω­ής, του έρ­γου και της δι­δα­σκα­λί­ας του πα­τρός της θε­ο­λο­γι­κής ε­πι­στή­μης, του με­γά­λου Ω­ρι­γέ­νη.

Περιεχόμενα

Αποσπάσματα

Διαβάστε εδώ αποσπάσματα του βιβλίου