Εκδοθέντα Βιβλία

ΒΡΑΒΕΙΟ ΑΚΑΔΗΜΙΑΣ ΑΘΗΝΩΝ
Κοσμολογία και Ηθική του Δημόκριτου - 394 σελ.
ISBN: 960-316-092-Χ
Εκδόσεις: ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ – Αθήνα 1999
Το βιβλίο αυτό χωρίζεται σε δύο μέρη.
Στο πρώτο μέρος παρουσιάζεται μια ολοκληρωμένη ανασύσταση της Ατομικής θεωρίας και της Κοσμολογίας του Δημοκρίτου, μέσα από τις αποσπασματικές πληροφορίες των σχολιαστών και των δοξογράφων
Στο δεύτερο μέρος εξετάζεται η Ηθική του μεγάλου φιλοσόφου. Αυτή αναπτύσσεται με κύριο στόχο την «ευεστώ», δηλ. την επίτευξη της πλήρους ψυχικής και πνευματικής ισορροπίας του.
Η συγγραφή της μελέτης αυτής πραγματοποιήθηκε μέσα στα πλαίσια μιας γενικώτερης ενασχολήσεως του γράφοντος με την Προσωκρατική φιλοσοφία, κατά την οποία έχει καταλήξει σε αρκετές πρωτότυπες θέσεις, διαφορετικές από τις απόψεις των μέχρι τώρα μελετητών.
Κατά τη συγγραφή ακολουθήσαμε τις εξής κατευθυντήριες γραμμές, που οριοθετούν το πλαίσιο της εργασίας μας:
1) Επειδή η βιβλιογραφία για τον Δημόκριτο και το έργο του είναι απέραντη, προτιμήσαμε να αναδιφήσουμε απ’ ευθείας τα διασωθέντα αρχαία κείμενα και από εκεί να βγάλουμε τα ιδικά μας συμπεράσματα.
Στην προσπάθειά μας αυτή χρησιμοποιήσαμε κυρίως το ανεπανάληπτο, (παρά τις λίγες ελλείψεις του), έργο των Hermann Diels και Walther Kranz «Die Fragmente der Vorsokratiker».
2) Εξετάσαμε σαν ενιαίο σύνολο τις δοξογραφικές μαρτυρίες που αναφέρονται τόσο στον Λεύκιππο όσο και στον Δημόκριτο, χωρίς να γίνεται διάκριση μεταξύ τους. Δεχόμαστε ανεπιφύλακτα ότι ο Λεύκιππος είναι υπαρκτό πρόσωπο, πρόδρομος της ατομικής θεωρίας και διδάσκαλος του Δημόκριτου. Θεωρούμε βέβαιο ότι ο δεύτερος επέφερε ουσιαστικές βελτιώσεις και επεξέτεινε σημαντικά τις θεωρίες του πρώτου. Όμως μέσα στην παράδοση οι αντιλήψεις των δύο ανδρών συμπλέχθηκαν σε τέτοιο βαθμό, ώστε τις περισσότερες φορές δεν είναι δυνατόν να ξεχωρίσουμε τι ανήκει στον ένα και τι στον άλλον, ακόμη και στις περιπτώσεις που αναφέρεται το όνομα μόνο του ενός εκ των δύο.
3) Η Κοσμολογία του Δημόκριτου είναι στενά συνυφασμένη με την ατομική θεωρία του, δηλαδή με τη φύση, τις ιδιότητες και τη συμπεριφορά των ατόμων και του κενού. Πρόκειται για δύο πλευρές των αντιλήψεών του, που η μία ολοκληρώνει την άλλη και δεν είναι δυνατόν να κατανοηθεί πλήρως η μία χωρίς την άλλη. Γι’ αυτό στην παρούσα εργασία μας εκθέτουμε την Κοσμολογία παράλληλα με την ατομική θεωρία του Αβδηρίτη.
4) Δεν επεκταθήκαμε σε οποιεσδήποτε συγκρίσεις με τις απόψεις άλλων προσωκρατικών φιλοσόφων, ούτε με τις καταβολές και τις επιδράσεις από τις θεωρίες των Ατομικών. Μια τέτοια έρευνα έχει μάλλον ιστορικό χαρακτήρα.
Μεταξύ των άλλων εξετάζονται:
- Ποια είναι η υφή της ουσίας των ατόμων και πώς συσχετίζονται με τα ονομαζόμενα σήμερα στοιχειώδη σωματίδια.
- Πώς συνδέονται μεταξύ τους και πώς εμφανίζονται οι φυσικές ιδιότητες στα σώματα από τα απαθή και χωρίς ιδιότητες άτομα.
- Πώς σχηματίζονται οι άπειροι κόσμοι μέσα στο σύμπαν και ποιες αναλογίες παρουσιάζουν με τους γνωστούς γαλαξίες.
- Πώς εξελίσσονται και πώς καταστρέφονται οι κόσμοι. κ.λπ.
Η μελέτη διαιρείται σε δύο μέρη: Στο πρώτο εξετάζεται η Κοσμολογία και στο δεύτερο η Ηθική του Δημόκριτου. Μεταξύ των δύο αυτών κλάδων της φιλοσοφίας του υφίσταται μια βαθύτερη νοηματική συσχέτιση, διότι ο μεν πρώτος έχει σαν αντικείμενο τον κόσμο, ο δε δεύτερος εξετάζει κατ’ εξοχήν τον άνθρωπο, ο οποίος χαρακτηρίζεται ως «μικρός κόσμος», σαν εικόνα και υποτύπωση του παντός σε μικρογραφία.
Κατά την ανάπτυξη των επί μέρους θεμάτων είχαμε υπ’ όψη μας ότι οι μεν κοσμολογικές απόψεις σώζονται κυρίως σε δοξογραφικά κείμενα και ελάχιστες σε αυθεντικά αποσπάσματα από τα έργα του, ενώ αντίθετα οι ηθικές απόψεις σώζονται σε μια πλειάδα γνήσιων αποφθεγμάτων του Αβδηρίτη σοφού, χωρίς οι δοξογράφοι να ενδιαφερθούν σημαντικά γι’ αυτές. Η ιδιαιτερότητα αυτή επέβαλε κάποιες μικρές διαφοροποιήσεις στον τρόπο αναπτύξεως της ύλης, όχι όμως ουσιαστικές.
Πιστεύομε ότι με την παρούσα εργασία επιτύχαμε κάποια θετικά βήματα στη μελέτη του Δημοκρίτειου στοχασμού και την αποσαφήνιση αρκετών σκοτεινών πτυχών του.
Περιεχόμενα
Μέρος Α': Κοσμολογία
- Κεφάλαιο Α: Τα άτομα και το κενό
- Κεφάλαιο B: Η δημιουργία του κόσμου
- Κεφάλαιο Γ: Λειτουργία και εξέλιξη του κόσμου
- Κεφάλαιο Δ: Yπέρβαση της παραδοσιακής ατομικής θεωρίας
Μέρος Β': Ηθική
- Κεφάλαιο Α: Η ηθική του ατόμου
- Κεφάλαιο B: Η ηθική της κοινωνίας
- Κεφάλαιο Γ: Η ηθική των αρχόντων
- Κεφάλαιο Δ: Η ηθική των θείων ενεργειών