Εκδοθέντα Βιβλία

ΒΡΑΒΕΙΟ ΑΚΑΔΗΜΙΑΣ ΑΘΗΝΩΝ

Κοσμολογία και Ηθική του Δημόκριτου - 394 σελ.

ISBN: 960-316-092-Χ
Εκδόσεις:  ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ  –  Αθήνα 1999

Το βιβλίο αυτό χωρίζεται σε δύο μέρη.

Στο πρώ­το μέ­ρος πα­ρου­σι­ά­ζε­ται μια ο­λο­κλη­ρω­μέ­νη α­να­σύ­στα­ση της Α­το­μι­κής θε­ω­ρί­ας και της Κο­σμο­λο­γί­ας του Δη­μο­κρί­του, μέ­σα α­πό τις α­πο­σπα­σμα­τι­κές πλη­ρο­φο­ρί­ες των σχο­λια­στών και των δο­ξο­γρά­φων

Στο δεύ­τε­ρο μέ­ρος ε­ξε­τά­ζε­ται η Η­θι­κή του με­γά­λου φι­λο­σό­φου. Αυ­τή α­να­πτύσ­σε­ται με κύ­ριο στό­χο την «ευ­ε­στώ», δηλ. την ε­πί­τευ­ξη της πλή­ρους ψυ­χι­κής και πνευ­μα­τι­κής ι­σορ­ρο­πί­ας του.

Η συγ­γρα­φή της με­λέ­της αυ­τής πραγ­μα­το­ποι­ή­θη­κε μέ­σα στα πλαί­σια μιας γε­νι­κώ­τε­ρης ε­να­σχο­λή­σε­ως του γρά­φον­τος με την Προ­σω­κρα­τι­κή φι­λο­σο­φί­α, κα­τά την ο­ποί­α έ­χει κα­τα­λή­ξει σε αρ­κε­τές πρω­τό­τυ­πες θέ­σεις, δι­α­φο­ρε­τι­κές α­πό τις α­πό­ψεις των μέ­χρι τώ­ρα με­λε­τητών.

Κα­τά τη συγ­γρα­φή α­κο­λου­θή­σα­με τις ε­ξής κα­τευ­θυν­τή­ρι­ες γραμ­μές, που ο­ρι­ο­θε­τούν το πλαί­σιο της ερ­γα­σί­ας μας:

     1)  Ε­πει­δή η βι­βλι­ο­γρα­φί­α για τον Δη­μό­κρι­το και το έρ­γο του εί­ναι α­πέ­ραν­τη, προ­τι­μή­σα­με να α­να­δι­φή­σου­με α­π’ ευ­θεί­ας τα δι­α­σω­θέν­τα αρ­χαί­α κεί­με­να και α­πό ε­κεί να βγά­λου­με τα ι­δι­κά μας συμ­πε­ρά­σμα­τα. 

Στην προ­σπά­θειά μας αυ­τή χρη­σι­μο­ποι­ή­σα­με κυ­ρί­ως το α­νε­πα­νά­λη­πτο, (πα­ρά τις λί­γες ελ­λεί­ψεις του), έρ­γο των Hermann Diels και Walther Kranz «Die Fragmente der Vorsokratiker».   

2)  Ε­ξε­τά­σα­με σαν ε­νια­ίο σύ­νο­λο τις δο­ξο­γρα­φι­κές μαρ­τυ­ρί­ες που α­να­φέ­ρον­ται τό­σο στον Λεύ­κιπ­πο ό­σο και στον Δη­μό­κρι­το, χω­ρίς να γί­νε­ται δι­ά­κρι­ση με­τα­ξύ τους. Δε­χό­μα­στε α­νε­πι­φύ­λα­κτα ό­τι ο Λεύ­κιπ­πος εί­ναι υ­παρ­κτό πρό­σω­πο, πρό­δρο­μος της α­το­μι­κής θε­ω­ρί­ας και δι­δά­σκα­λος του Δη­μό­κρι­του. Θε­ω­ρού­με βέ­βαι­ο ό­τι ο δεύ­τε­ρος ε­πέ­φε­ρε ου­σι­α­στι­κές βελ­τι­ώ­σεις και ε­πε­ξέ­τει­νε ση­μαν­τι­κά τις θε­ω­ρί­ες του πρώ­του. Όμως μέ­σα στην πα­ρά­δο­ση οι αν­τι­λή­ψεις των δύ­ο αν­δρών συμ­πλέ­χθη­καν σε τέ­τοι­ο βαθμό, ώ­στε τις πε­ρισ­σό­τε­ρες φο­ρές δεν εί­ναι δυ­να­τόν να ξε­χω­ρί­σου­με τι α­νή­κει στον έ­να και τι στον άλ­λον, α­κό­μη και στις πε­ρι­πτώ­σεις που α­να­φέ­ρε­ται το ό­νο­μα μό­νο του ε­νός εκ των δύ­ο.

     3)  Η Κο­σμο­λο­γί­α του Δη­μό­κρι­του εί­ναι στε­νά συ­νυ­φα­σμέ­νη με την α­το­μι­κή θε­ω­ρί­α του, δη­λα­δή με τη φύ­ση, τις ι­δι­ό­τη­τες και τη συμ­πε­ρι­φο­ρά των α­τό­μων και του κε­νού. Πρό­κει­ται για δύ­ο πλευ­ρές των αν­τι­λή­ψε­ών του, που η μί­α ο­λο­κλη­ρώ­νει την άλ­λη και δεν εί­ναι δυ­να­τόν να κα­τα­νο­η­θεί πλή­ρως η μί­α χω­ρίς την άλ­λη. Γι’ αυ­τό στην πα­ρού­σα ερ­γα­σί­α μας εκ­θέ­του­με την Κο­σμο­λο­γί­α πα­ράλ­λη­λα με την α­το­μι­κή θε­ω­ρί­α του  Α­βδη­ρί­τη.

     4) Δεν ε­πε­κτα­θή­κα­με σε ο­ποι­εσ­δή­πο­τε συγ­κρί­σεις με τις α­πό­ψεις άλ­λων προ­σω­κρα­τι­κών φι­λο­σό­φων, ού­τε με τις κα­τα­βο­λές και τις ε­πι­δρά­σεις α­πό τις θε­ω­ρί­ες των  Α­το­μι­κών. Μια τέ­τοι­α έ­ρευ­να έ­χει μάλ­λον ι­στο­ρι­κό χα­ρα­κτή­ρα.

Μεταξύ των άλλων εξετάζονται:

  • Ποια είναι η υφή της ουσίας των ατόμων και πώς συσχετίζονται με τα ονομαζόμενα σήμερα στοιχειώδη σωματίδια.
  • Πώς συνδέονται μεταξύ τους και πώς εμφανίζονται οι φυσικές ιδιότητες στα σώματα από τα απαθή και χωρίς ιδιότητες άτομα.
  • Πώς σχηματίζονται οι άπειροι κόσμοι μέσα στο σύμπαν και ποιες αναλογίες παρουσιάζουν με τους γνωστούς γαλαξίες.
  • Πώς εξελίσσονται και πώς καταστρέφονται οι κόσμοι. κ.λπ.

     Η με­λέ­τη δι­αι­ρεί­ται σε δύ­ο μέ­ρη: Στο πρώ­το ε­ξε­τά­ζε­ται η Κο­σμο­λο­γί­α και στο δεύ­τε­ρο η  Η­θι­κή του Δη­μό­κρι­του. Με­τα­ξύ των δύ­ο αυ­τών κλά­δων της φι­λο­σο­φί­ας του υ­φί­στα­ται μι­α βα­θύ­τε­ρη νο­η­μα­τι­κή συ­σχέ­τι­ση, δι­ό­τι ο μεν πρώ­τος έ­χει σαν αν­τι­κεί­με­νο τον κό­σμο, ο δε δεύ­τε­ρος ε­ξε­τά­ζει κα­τ’ ε­ξο­χήν τον άν­θρω­πο, ο ο­ποί­ος χα­ρα­κτη­ρί­ζε­ται ως «μι­κρός κό­σμος», σαν ει­κό­να και υ­πο­τύ­πω­ση του παν­τός σε μι­κρο­γρα­φί­α.

     Κα­τά την α­νά­πτυ­ξη των ε­πί μέ­ρους θε­μά­των εί­χα­με υ­π’ ό­ψη μας ό­τι οι μεν κο­σμο­λο­γι­κές α­πό­ψεις σώ­ζον­ται κυ­ρί­ως σε δο­ξο­γρα­φι­κά κεί­με­να και ε­λά­χι­στες σε αυ­θεν­τι­κά α­πο­σπά­σμα­τα α­πό τα έρ­γα του, ε­νώ αν­τί­θε­τα οι η­θι­κές α­πό­ψεις σώ­ζον­ται σε μια πλειά­δα γνή­σι­ων α­πο­φθεγ­μά­των του  Α­βδη­ρίτη σο­φού, χω­ρίς οι δο­ξο­γρά­φοι να εν­δι­α­φερ­θούν ση­μαν­τι­κά γι’ αυ­τές.  Η ι­δι­αι­τε­ρό­τη­τα αυ­τή ε­πέ­βα­λε κά­ποι­ες μι­κρές δι­α­φο­ρο­ποι­ή­σεις στον τρό­πο α­να­πτύ­ξε­ως της ύ­λης, ό­χι ό­μως ου­σι­α­στι­κές.

     Πι­στεύ­ο­με ό­τι με την πα­ρού­σα ερ­γα­σί­α ε­πι­τύ­χα­με κά­ποι­α θε­τι­κά βή­μα­τα στη με­λέ­τη του Δη­μο­κρί­τει­ου στο­χα­σμού και την α­πο­σα­φή­νι­ση αρ­κε­τών σκο­τει­νών πτυ­χών του.

Περιεχόμενα

Μέρος Α': Κοσμολογία

Μέρος Β': Ηθική

Αποσπάσματα

Διαβάστε εδώ αποσπάσματα του βιβλίου